Rosa sej eller lax i bitar

Vem skriver man för egentligen? Är det överhuvudtaget någon som läser mina bloggar. Kanske någon enstaka person som råkat navigera fel i bloggströmmen . Således kan jag närmast betrakta min bloggsida som om den vore min privata dagbok. Okey. Därför har jag beslutat mig för att upprätta en label som heter ”hemligstämplad dagbok”. För denna blogg måste vara ett idiotsäkert ställe att förvara hemligheter på. Om ingen läser mina bloggar så kan jag vara helt uppriktig och även avslöja obehagliga sanningar, bara inför mig själv. Därefter hemligstämplar jag materialet. Det gjorde ju även Fredrik Reinfeldt när han fick brev från Angela Merkel helt nyligen. Andra förebilder finns att söka i litteraturen, som August Strindberg och hans Ockulta dagbok.

Med visshet om att majoriteten bloggläsare nöjer sig med ”tjuvlyssnat på tunnelbanan” för att stilla sin nyfikenhet så skall jag i kväll tända en brasa i kakelugnen, fatta gåspennan för att pränta ned vad jag egentligen tycker om ett och annat. I all hemlighet.

Några timmar senare….. Dags att meddela följande: vid middagen i kväll upptäckte jag att jag åter hade köpt falskskyltad fisk av märket Pirkka. En gång tidigare då jag köpte ett fiskpaket av samma märke stod det att det innehöll lax men fisken var vit och smakade som sej. Ett misstag i paketeringen trodde jag. Fisken som jag kokade idag var lax i färdiga portionsbitar enligt förpackningen. Fisken var rosafärgad. Trots det kändes den seg i konsistensen och smakade som en dassig sej. Jag insåg genast att jag åter blivit lurad. Det löjliga i alltsammans var att min familj Bj och St inte trodde på mej. "Dålig fisk", sade de bara. Deras smaklökar är totalt förstörda enligt min mening. Jag hade förläst mig på David Browns "Angels and Demons" och såg konspirationer i varje vrå, påstod de. Fisken är ju kontrollerad! Och det skall sägas att "ingen djävul kommer över bron" hos den finska tullen eller polisen vare sig det gäller Pafs spel över internet eller falskskyltat fisk, kunde jag inte förstå det? Voff, voff! Alltså hemligstämplar jag resten av samtalet vi hade vid middagsbordet.

Dissidenten Eivor

Kommentarer