Vädret vid Ålands hav

I dag finns det inte så mycket annat att kommentera än vädret men då blir man väl bara på dåligt humör eftersom man då måste förhålla sig till jordens eventuella undergång. Var i alla fall ut på en gå/joggingtur runt Svibyviken. Men det hade varit bättre att ha skridskor på sig för det var oerhört halt på vägen. I Sviby har ån svämmat över och förvandlat den intilliggande åkern till en stor isplan. Och skridskoåkande pojkar passade på att ha kul där. Om man skall kommentera vädret är det lika bra att även söka efter vårtecken, vilket jag även gjort. På förmiddagen såg jag i min lilla kikare ett gäng sidensvansar högt uppe i en björk samtidigt som ett flertal örnar seglade på sina mäktiga vingar på uppvindarna över Slemmern. Det är enbart trevliga syner men nu inställer sig frågan, skall jag våga vara glad över rikligt fågelliv mitt i vintern ute i randen till Ålands hav? Eller skall jag vara en dysterkvist och springa iväg och köpa friköpsbrev för utsläppsrätter för att mota ångesten vid dörren.

Men har vi inte länge levat med vetskapen att västvärldens levnadsstil under många, många år utsatt människor, djur och natur för väldig press. Skulle det vara något nytt? Själv minns jag hur en gammal gumma satt på stolen hemma i föräldrarnas kök på 60-talet och påstod att det var atombombssprängningarna i söderhavet som orsakade de väldigt kalla vintrarna vi hade då. Det skulle säkert komma en ny istid, trodde hon. Kopplingen levnadssätt och ovanliga väderlekssvängningar är tydligen något som människor funderat över i alla tider. Och är det inte i bibeln som Gud straffar med syndafloder och nödår. Det finns således både religiösa och kulturella aspekter på folks rädsla och oro inför naturens krafter.

Men det är mycket bra att världssamfundet nu vill dra i nödbromsen för att få folk att leva ett liv mer anpassat till den jord vi lever på. Om det nu är möjligt...

Själv tänker jag fortsätta att njuta av eventuellt förlängda somrar och milda vintrar. Det hjälper ingen att skapa hysteri och oro kring det vi inte kan påverka för ögonblicket. Men man kan kanske hjälpa till med pengar och förnödenheter till översvämmningsdrabbade människor i andra länder.


Eivor

Kommentarer