Regndagar på Bomershill

I dag på morgonen drog ett temperamentsfullt åskväder fram över Mariehamn och levererade samtidigt ett dynamiskt regn. Till gagn för växtligheten. Jag bestämde mig i det läget för att dra mig tillbaka till Bomershill. Det kändes helt enkelt rätt med litet tankearbete. Dags således att sammankalla min järntrust. Vid ankomsten var kompisarna liksom jag ändå litet morgontrötta och föreslog fikapaus omedelbart. Så blev det också.Borghill fick som vanligt litet silverthe med en svartbröd skiva till medan vi andra höll oss till kaffe. Men inte ville de goda tankarna skynda till trots pausen. Själv satt jag mest och funderade på att jag behövde färga håret igen och Isebell hade acetonflaskan framme för att putsa tjära från fingrarna. Mari ville helst att vi skulle visa henne hur man stickade en sockhäl på rätt sätt och karlarna satt och spelade luffarschack vid städet.

Men innan förmiddagen hade gått hade vi illa fall beslutat att öppna ett filialkontor i Bomarsund och samtidigt förlägga ett högre seminarium i den gamla telegrafen. Seminariet skulle diskutera kring den åländska sjöfågeljakten samt konsten att tillaga sjöfågel. Micke Björklund skulle inhyras att tillsammans med sina medaljprydda kollegor leda det prestigefyllda arbetet i köket. Men, vadå de finns ju inga sjöfåglar mer, sa nån. Nej inte lagliga kanske, men tillräckligt lagliga så att poliser kan skjuta dem. Javisst kunde jag inflika, det tycks ha uppstått en viss begreppsförvirring om det, för i Korpo trodde de att det endast var poliser som fick skjuta sjöfågel på Åland.

Det fortsatte att regna och åskan återkom och smedjans medlemmar led av energiunderskott. Vi packade därför ihop vår räns och lämnade smedjan för dagen. Men beslöt återkomma med mera idéer då det slutat regna.


Eivor

Kommentarer

Anonym sa…
Jag fick höra härromdagen att det var ett gäng brändöbor som var och plockade och sved en alla.
Tusande jäbblar va fjäddror de blev.
Det var omdömet efter en tids arbete.
Anonym sa…
Det är som med de tre musketörerna. En för alla och alla för en.

Eivor