Micke Persbrant, min ana

I dagens Ålandstidning läste jag den för mig redan välkända nyheten om att skådespelaren Mikael Persbrandt har åländska rötter. Jodå, det finns många som har släktrötter med Mikael Persbrandt på Åland. Här finns mängder av kusiner, småkusiner, sysslingar, pysslingar och bryllingar. Själv har jag gemensam släktana med honom från min farfars sida. Då jag upptäckte att jag delade släktana med Mikael Persbrandt tyckte jag mig genast finna gemensamma släktdrag ....Och i mitt tycke lever han ut den åländska genen väl. Att vilja stå på scen, dansa, sjunga är ju en specialitet bland oss Nordbergare och Åbergare med rötterna i Brändö.

Jag kan då nämna min bror Jan Nordberg, som vid 45 års ålder började en amatörskådespelarbana. Kusinerna Sonja Högman och Monica Åberg-Jöberger som under många år var riktiga scenrävar. Om jag sedan skulle inbegripa musikutövande och sångarintresset så skulle listan bli mycket längre. Själv medverkade jag i "Vita hästen" på Mariehamns Stadshus 1976. Men det var nog mer ett musikaliskt intresse från min sida sett.

Här följer ett litet utdrag ur min släkttavla över mannen som både Persbrandt och jag har som anfader. Kanske inte så smikrande vid första ögonkastet men möjligen användbart om man vill bli konstnär...

"Erik Israel Jönsson (Blomqvist), född 1795-12-25 i Fiskö, Brändö, död 1876-04-28 i Fiskö, Brändö. Lots o kronobonde i Fiskö.

Familjen flyttade 1840 från Fiskö till Korsö, där Jonas blev torpare på Bredskär, en kobbe sydost om Hullberga. Återvände 1845 och bostatte sig som torpare. Han bötfälldes 1864 vid tinget i Kumlinge för brott mot legohjonsstadgan. Omkring 1870 var han "sinnesrubbad" yttrar vilt hot mot sina närmaste" noterar prästen i kyrkboken. " Uppgifterna hämtade jag ur Håkan Skogsjös bok om Brändö släktgårdar. Den intresserade kan besöka ordjorden.blogspot.com/genealogi.



Kommentarer