Portar som stängs

För en tid sedan beslöt jag att skaffa mig en blogg på Ålandstidningen där jag skriver om kultur. Den skulle förena ordjorden med de åländska bloggläsarna. Det har den förstås gjort, MEN det är en hel del tekniska problem och som inte bara gäller min sida. Varför hänger sig kommentaren, vägrar att släppa in mig?

Det är väl bara att glömma bort den bloggen och fortsätta med ordjorden. För just nu är jag lika förvånad som alla andra över det stekheta junivädret. Men det är väl bara att njuta. I dag är det 6 juni, Sveriges nationaldag. En dag som jag många gånger tillbringat på Svenska konsulatets mottagning i Mariehamn. Jag har helt enkelt varit bjuden tillsammans med min man. Konsulärer har kommit och gått men fruar eller män har alltid varit medbjuda. Så plötsligt byter Sverige konsul och slutar inbjuda partnern. Det kanske är rätt tänkt för de senast åren blev plockepinnmaten mindre och mindre och variationerna färre och färre. Jag förstår precis vad det handlade om; neddragna anslag men under ideologiska täckmantlar. Ingen skall få åka snålskjuts på sin man/fru. Fast inte alla fruar/män är avstängda var det någon som visste. Graden av betydelse i samhället avgör fortfarande vem som får beträda de tätt klippta gräsmattorna och stående smutta ur champagneglasen. Det är bara så.


Eivor

Kommentarer

Anonym sa…
I så fall tycker jag att konsulatet gjorde ett dåligt byte.
Jag träffade de som har tagit över vid svenska valet förra året. Då var de jättetrevliga, bjöd på kaffe och bullar mm. Vi satt och pratade i trädgården. Och så kom då en person, som tydligen anser sig vara lite förmer. Hon slår sig ned och avbryter vårt samtal med konsuln för att prata om nåt viktigt möte. Och det som då förvånade mig var att de genast hakade på den här kvinnan. Så det ligger nog nåt i det du säger. Slutkommentar: den här kvinnan har en hög position. Och hon och jag var från två helt skilda världar.
Eivor sa…
Konsulparet är säkert hur trevliga som helst. Ingen skugga skall falla över dem. Men lite snopen blir man förstås när rutiner för umgängen förändras.Svenskadagen firandet har mer blivit som just en arena att knyta affärskontakter och gruppmöten på. Synd. Åland behöver bra och personliga kontakter med Sverige.

Eivor
Anonym sa…
Plats för förtydligande. Jag menade Sveriges nationaldag, naturligvis.
D.S