Gårdsfest igen.

Åter måndag och jag slänger mig iväg på min cykel. Jag har gjort framsteg med pedalerna och flyger numera fram mellan de grönskande häckarna. Helgen var minst sagt hektisk med uppträdande på torget, ett 50 års kalas på Thuregården och en gårdfest med Novemberkören. Festen i Thuregården bestod både av buskisspel och skönsång. Det gällde för gästerna att hänga med. Då jag dagen efter hämtat andan något var det dags för gårdsfest på en frodig gräsmatta. Det var här som vi bjöds på ungersk Tokaj. Flaskan som var körens gemensamma ägodel hade skänkts av Viadanakören för två år sedan. Dags att bryta sigillet! Men det inträffade något märkligt då A. skulle öppna flaskan - det uppstod plötsligt ett hål en bit från flaskhalsen, risk för glassplitter i vinet uppstod. Goda råd är dyra. "Spring efter litet melittafilter och sila vinet genom, visste plötsligt någon. Och si, det fungerade, och efter en stund så tog vi oss alla en liten stänkare. Det här vinet var inte sött, utan...lagom syrligt.

Kommentarer