Mina metaforer

Att använda sig av metaforer ingår i många människors sätt att pryda sitt språk. Och de språkliga metaforerna förändras och formas av vår vardag och den kulturella kontext vi befinner oss i. Detta bildspråk kan vara gåtfullt, spännande eller varför inte hånfullt och aningen hycklande. Man talar om något i en överförd mening. Ta blogga t ex ,det är ju omskrivning för att lägga ut personliga brev/texter på datanätet.

Metaforerna är bra för det hjälper en att inte behöva säga allting precis som det egentligen är. Som att:

vara full som en alika,

det känns som att ha myror i brallan

något som skaver som en sten i skon.

Romantiska metaforer då:
Min älskling, du är som en ros.....älska dig det skall jag än när havet sinat ut , skrev Evert Taube. Nu börjar det hetta till litet. Ähm. Det blir litet nervöst, jag får fjärilar i magen, och om jag inte snart slutar så kommer skvallret att sprida sig som ringar på vattnet. Men fantasin vill inte riktigt flöda så jag tror fantasin har pyspunka.

Jag slutar därför med en kort recension från ett TV-program jag sett
Som en bro över mörka vatten, skall jag bära dig , (Simon and Garfunkel) sjöng Carola för den kungliga Viktoria på Solliden med röst skarp som en klinga (min metafor), medan Måns stod bredvid som en nyfödd kalvunge (också min metafor) och försökte le sig in i duetten.

I vissa lägen måste man helt enkelt använda sig av omskrivningar.

Kommentarer

Anonym sa…
metaforer har inte ordet "som" i sig utan då kallas det liknelser
ja, du kloka anonyma...en liknelse är också en metafor. Nästa gång kan du skriva ut ditt namn.