Jag har röstat.

Valdagsvädret är inte riktigt något önskeväder precis. Det småregnar, duggar och är grått, men vinden är måttlöst lugn. Tycker att det vilar en slags begravningsstämmning över atmosfären. Inte som igår då solen lyfte upp vårt färgsprakande lanskap. Fjärdarna i trakten av Vårdö var spegelblanka och tysta..
Idag känns det lite som dagen efter och ute i samhället håller valkarnevalen på att ta slut. Och det gör de ju ikväll då rösterna är räknade.

Kanske blir några personer utan arbete och kanske att någon får ett.
Det är det åländska parlamentet jag tänker på. Min röst har fallit ned i urnan, tungt och rättvist.

Dagen efter idag.
Det är snart natt efter en dag med jordfästning i Vårdö kyrka med början kl 10.00. Åter hemma i Mariehamn är det trimmning med sångpedagog i Novemberkören på eftermiddagen. En stunds vila före maten då jag konstaterar att bergskörsbärsträdet är knallrött även denna höst. Jag har inte så mycket mer att berätta just nu.
I morgon är en annan dag..

Det dunkelt tänkta..
Att skriva är inte helt lätt och att skriva rätt är ännu svårare. Nyligen läste jag i gamla offentliga åländska protokoll och fann en hel del att undra över.

Här följer ett citat från året 1977, ”AU föreslår dock, att ritningen godkänns med följande påpekanden:

- Piskstället föreslås utbytt till enkel höj- och sänkbar stång.”

Eftersom jag ännu inte har hittat någon beskrivning över var stället är och vad man gör där, så får jag väl göra egna tolkningar. Det är i alla fall någonstans i närheten av Självstyrelsegården.


In fidem

Eivor

Kommentarer