När genierna väljer

Vill man hålla sig för att vara en litterär person skall man gilla kronärtskockor. Det är inte så att jag alltid vetat det utan jag har nyss fått det klargjort för mig.
Bara några dagar efter att jag på bloggen begärt råd om hur man övervintrar kronärtskockor på våra breddgrader, (jo jag fick ett engagerat tips av Öket och av Björn Carleholm) så är skornärtskockorna på allas läppar. Det började med att nobelkommitten den 11 oktober utkorade den nya nobelprisvinnaren i litteratur. Det blev en kvinna vid namn Doris Lessing. Jag kände till henne och har läst en bok om hennes förhållande till katter.En bok med en annan infallsvinken till de spinnande varelserna. Men för att återgå till kronärtskockorna. Vad är det tanten släpar hem med sig i kassen från supermarketen, då hon stiger ur taxin för att möta världspressen? Inte är det en flaska rödvin eller ett välhängt stycke kött. Inte heller är det fish and ships inslaget i The Times.
Nej det är förstås kronärtskockor!

Kommentarer