Morgonrutiner

Tända lampan på nattduksbordet och titta in i familjens tjugosexår gamla elväckarklocka hör till morgonrutinerna. Då har redan dagens första tropiska orkan, jordbävning och irakiska bombattacker via klockradion överlämnats till mitt medvetande. Det mildras dock litet då ”tankar för dagen” ur radion litet senare formulerar de kloka ord jag ännu inte hunnit tänka (om de nu skulle dyka upp).

Jag har frågat mig många gånger om det är så bra att vakna till att bli serverad världens mest igenomträngande nyheter. Det är svältande barn, krigsnyheter, knivskurna tonåringar, mord, kvinnomisshandel, pedofili, börskrascher o s v. Men ibland är det också trivialiteter typ då någon minister (i Sverige) erkänner att han för 10 år sedan betalade sin städhjälp direkt ur handen! Men är det egentligen en nyhet? Så vad är en nyhet egentligen, borde det inte vara det ordet avser. Någonting alldeles ”nytt”.

Nej, en nyhet som den framställs idag, är egentligen upprepningar av samma elände och orättvisor och hemskheter som alltid. Bara att det drabbar olika personer men nästan alltid samma länder.

Så jag tycker inte det är bra och borde därför förhandla med mannen om att vakna till det klassiska musikprogrammet Aurora, i SR P2 i stället. Och få lyssna till lugna, minimalistiska kompositioner som hos Arvo Pert eller Eric Satie. Efter lyssningen är man kanske litet mer beredd att ta emot morgonens nyheter.

Kommentarer