November

November är för mig den blå månaden. Ett mörker som övergår i gryning då jag stiger upp. Utanför kan man ännu upptäcka bräckliga rester av sommaren som varit. Som en ros nedskvättad av temperaturväxlingarna, Ringeblommor eller Dalior som planterats i skyddat läge. Naturen står och väntar på de krafter som skall ta över. En process som byter ansikte från dag till dag. Och denna vecka som ändar i allhelgona har både sorg och mystik i sig. Men även överraskningar.

I går kväll satt jag sömning efter maten och slötittade på TV. Det ringde på dörren som det mycket sällan gör. Då jag öppnade stod små barn utklädda i sombrerohattar och skrek "bus eller godis". Chockad stängde jag dörren -för det fanns inte en enda godisbit i huset och bus ville jag ju inte ha. Det var förstås Halloweenbarnen som ville ha litet kul.

Tyvärr funkar inte den traditionen här ännu, inte att gå hem till folk, visa upp sig och få godis. Det tar tid att skapa nya traditioner och vi har ju "julutsopningen" på tjugonda Knut.

Nå, hoppas barnen hade skoj ändå.

November börjar bra, med 11 plusgrader. Än är det långt till första snön?

Kommentarer