En bugg i tiden

I dag är det skottdagen. En bugg i tiden. Den överflödiga dagen enligt Julianskakalendern – som ju romarna skapade. Eller varför inte den dagen då allt blir perfekt. Man är i fas med tiden.

Under 1800-talet kom någon på idén att kvinnor som ju inte hade talesrätt så ofta, gavs lov att fria till en man. Inte bara skottdagen, utan hela året. Jag har inte hittat statistik över framgångsrika frierier men är säker på att det skett.

Benämningen skottdagen får mig att associera till gevär, vettaskytte eller smällar i vinterisen. Men jag tänker också på gröna små blad som spirar och rötter som legat i jorden, som vaknar till och skjuter sitt skott.

Är jag riktigt humoristisk så ser jag två nakna och håriga mansben under en rutig ylleskjol med en säckpipa över axeln. En skotsk man i nationaldräkt. Så man kan fria till en skotte på skottdagen.

Kommentarer