höstkräksjuka

Efter att hälsat på pappa på "hemmet" skyndade jag i rask takt tillbaka till stugan. Där var Bj. sysselsatt med att stryka de sista av lasyren på vår lilla stuga. Kvällen artade sig väl för sjön låg blank och stilla utanför bryggan och inte en kvist rörde sig i träden. Men jag fick fira stugkvällen med mig själv: Bj. blev magsjuk med feber och kräkningar. Jag kände med honom men kunde inte hjälpa honom så mycket mer än ge honom ett par värktabletter.

Men kvällen fortsatte att vara varm och vacker. Jag satte mig i en stol på sommarens stolthet: vår lilla gräsmattsplätt. Mindre än 40 kvadrat men ganska stabil att gå på. Och så grön så det nästan gjorde ont i ögonen.

Jag utrustade mig med en bok samt ett glas rött samtidigt som jag slogs med myggorna. Ett gäng småfåglar sällskapade en stund med mig och i skogen bakom knorrade korpen. Litet hotfullt lät det. Jag fick även besök av hackspetten.

Det hände alltså inte så mycket utanför huset. Litet mer innanför. Nu känner jag hotet av maginfluensa hänga över mig. Men än är jag förskonad.

Kommentarer