Kakelhallen

I tisdags var jag och tittade på Bamberg porrutställning som ges på Kakelhallen. Det är en väldigt liten och sparsmakad presentation. Den som förväntar sig att se olika genrer av sex blir nog besvikna (eller glada -som jag). Det fanns ett antal kvinnoansikten med pappersflagor i fronten och en åländsk enbuske där liknande flagor sprutade ut. Vad jag förstod av tidningarnas intervjuer med Bamberg så var det porrtidningar. Han hittade slängd porrlektyr i skogarna i Svigby. Kanske det är den enbusken han ständigt återkommer till i sina sexfantasier. Det finns även en större bild som om man tar med förstoringsglas kan se eregerande penisar och uppfläkta kvinnoskrev.I slutet av 90-talet var jag med familjen på en resa till Katalonien och åt på en Kinarestaurang. Då fick vi en dryck i ett snapsglas som hade en eregerad manslem i botten på koppen.

Ungefär så upplever jag Bambergs bilder. Ytligt sett.Om man sedan träger djupare i ämnet och tar till sig de bakomliggande faktorerna av traffiking, våld, utsatthet och förnedring som porrindustrin lever på så är det inte så muntert.Det är dessa människor som Porrkungen Milton exploaterat i decennier. Och hoppas inte Ålandsbanken drabbas av Miltons perverterade, ohumanistiska och hårdkapitalistiska girighet.

Kommentarer