Säljkultur -Köpmanna-mässa

Jag tycker Mariehamns företagare borde förändra och modernisera sin framtoning. Jag tänker i första hand på ordet "köpmannamässa". Smaka på ordet och sätt dig in i vad det säger dig? För mig - i första hand bastanta och framåtsträvande män i olika åldrar. Men inte kvinnor. Sedan känns det ålderdomligt, tråkigt - ett koncept som nötts på i decennium efter decennium. Hur kommer det sig att utställnings- och försäljningssugna nöjer sig med den föråldrade rubriken.

En snabb sökning på nätet visar att det endast är Mariehamn och Jakobsstad som har "Köpmannamässor". En reklam och försäljningsteknik med rötterna i 60-70talet. Dessutom är rubriken helt ute ur jämställdhets synpunkt. Hur många kvinnliga köpmän finns det inte i dagens Mariehamn. Helt klart bör mässan byta namn.

I dag talar säljare och reklamare om paketering - alltså hur varan exponeras vid försäljning. Vi ålänningar är minsann inte borstskämda med det. Det är bara att titta på hur Kantarellen och Sparhallen exponerar sina varor - exempelvis varor vars målgrupp är finskspråkiga och som därför ställs på hallgolvet med finsk text som varusäljare. Där är Kantarellen värst.

Jag tar det hela som brist på kompetens och till viss del - lathet. Det går att förändra invanda mönster. Inte undra på att alltfler handlar i Sverige och att affärer går i konkurs.

Men som sagt. Börja med att paketera och byta namn på "Köpmannamässan"

Kommentarer