Skogsmårdens besök


Klockan är nästan 22.30 på söndagskvällen vid stugan och solen belyser ännu träden bakom gräsängen. Jag hade kravlat mig upp ur sängen för att slå på radion. Då slängde jag en blick i södra fönstret och tyckte mig se en ekorres mörka ögon bakom en trädstam. I samma ögonblick växer ekorren till ett större pälsdjur som rinner över en gren och därefter tar ett gigantiskt hopp.Det är då jag ser skogsmården i aktivitet för första gången i mitt liv. Och allt fanns där, De mörka koalaliknande ögonen, fläckarna på kinden och den tjocka starka svansen.Ett litet ovanligt ögonblick. Efteråt kom jag mig med att bli orolig för 10 veckors valpen Darwin, då jag läste att skogsmården faktiskt åt ekorrar.Men vår valp växer ju och blir större, men litet otäckt känns det att ha en av nordens big five inpå stugknuten.

Kommentarer