Anne sofie von Otter

"Välkommen tillbaka, von Otter"


Vad: Konsert
Var: Alandica
När : tisdagen 18 augusti kl 20.00
Vem: Anne Sofie von Otter, mezzosopran, Bengt Forsberg, piano, Svante Henryson, cello.
Marhällor: 4

RECENSION Anne Sofie von Otter är känd för sina gränsöverskridande konserter där hon blandar klassisk musik med jazz och modernt. Så var även kvällens konsert utformad.
Men hon började med de nationalromantiska sångerna "En sommardag," "En ung flickas morgonbetraktelse" och "Bröllopsfärden" av A.F Lindblad (1801-1878) ". Sångerna sjöngs i en följd, sedan hälsas publiken välkommen. Anne Sofie Von Otter är en reslig och stilig kvinna med ett kroppsspråk som omfamnar publiken. "De är den nya lappen som gäller", säger hon glatt. "Vi har ändrat lite i programmet.

Håller stadigt

Vi får därefter lyssna till "Impromtu i Gess dur" av Frans Schubert (1797-1828) i Bengt Forsbergs mycket behärskade pianotolkning. Därefter fortsätter Von Otter med en knippe romanssånger av Robert Schumann. Den lyriska stämningen blandas med stänk av ångest och fruktan. "Gretchen am Spinnade", av Robert Schuman - ett urval texter ur Goethes "Faust", hör till klassikerna inom liedermusiken. Den spinnande Gretchens otålighet illustreras i pianots upprepande rytmer. Och sångerskan mezzosopran håller stadigt i alla känslovariationer.
Svante Henryson, öppnade andra avdelningen med "Blues" för cellosolo, en komposition av honom själv. Han är en imponerande talang, med en slags respektlöshet inför sitt instrument och med något av jazzgitarristen Django Reinhardts sväng och fingerfärdighet i sitt spelsätt. Många i publiken uttryckte sitt gillande.

Intimitet och delaktighet

Ett gripande ögonblick upplevde jag en stund senare då von Otter sjöng Gershwins somriga sång och färgade den med alla musikaliska nyanser som kan ges. Hennes förmåga till växlingar mellan pianissimo och forte är imponerande. Forsberg kontrasterade med Leos Janáceks " pianosolospel "I dimman" och stämningen påminde om de regn som nyss fallit över Åland hav.
Då von Otter sjunger "Habanera" ur Carmen av Georges Bizet, jublar publiken och skvallrar litet om att man kanske önskat sig mer opera. För det är inom operakonsten von Otter gjort sig ett världsnamn där hon uppträtt på operascener som Covent Garden, Metropolitan och La Scala. Uppskattade inslag var även "Sakta vi gå genom stan, "ett av musikikonen Monica Zetterlunds paradnummer. Här sjöng Von Otter med mjuk huvudklang befriad från vibrato och skapade känslor av intimitet och delaktighet. Men än ligger Zetterlunds tolkning steget före.
"Oj, vad nära det är mellan Sverige och Åland, hit vill jag komma igen", förklarade hon uppskattande och fortsatte att ge extra nummer på publiken önskan. "Välkommen tillbaka", säger jag! Men några i publiken klagade på ljudet och önskade att ansvariga tittar över det. Själv satt jag på tredje rad, där akustiken var mycket bra.


Eivor Lindström


Den här recensionen var publicerad i Ålands tidningen. Nu kommer jag förmodligen inte att skriva nåt förrän senare i höst. Men det har varit underbart att få lyssna till så mycket fantastisk musik - och alla dessa kreativa personer.

Kommentarer