boklistan


Mitt svar på Isabellas vardagsvisor utmaning



Onkel Toms Stuga av Harriet Beecher Stowe

En roman som min lärare i fjärde klassen läste högt ur och som fick mig att med ett barns sinne få insikter om individens och samhällets orättvisor.


Katrina av Sally Salminen

Den här romanen är en nyckelroman med figurer från Vårdö, den skärgårdskommun jag växte upp i. Egentligen så hörde jag mycket om romanen och författarinnan innan jag slutligen läste den. En granntant som var en ovanligt verbal person kunde berätta många autentiska episoder med anknytning till Katrina. Och hon visste även att folk i bygden var riktigt arga på författarinnan. Men jag har aldrig kunnat hitta textraderna i boken om en ”person som var kantor i församlingen och som hade en stor vårta på näsan”. Trots att jag vet var den namngivna personen bodde.

Den här romanen är således en bok som lärde mig att stor romankonst kan ske i vår närmiljö.


Septemberlyran mfl av Edit Södergran


I unga år läste jag poesi och fann då Edit Södergran. Hennes sätt att skriva förbryllade mig: fantasin, målande beskrivningar av icke synliga ting, naturskildringar, ensamhet och läntan efter kärlek. Tillsammans med lidandet. Mycket egenartat. Ingen skrev som Edit.

Måste man lida av långtgången TBC och nästan vara död, för att kunna formulera sig så transparant och utlämnande, tänke jag? Ännu idag har jag inte svaret.


Kvinnor och Äppelträd av Moa Martinsson


Moa Martinsson kallas litet tråkigt för arbetarförfattarinna. Och nog arbetade hon , många och långa dagar. Hennes skrivande fick ske på nätter och vid stulna tillfällen. Det är många år sedan jag läste Kvinnor och Äppelträd – men jag tycker att det är en av de vackraste böckerna jag läst om vänskap, speciellt mellan kvinnor.


Sibirien av Ulla-Lena Lundberg


Ulla-Lena har haft titeln författarinna sedan tonåren och har ägnat sig åt att skriva på fullt allvar hela livet. Hon har lärt mig massor om Åland, om sjöfarten som lade grunden till Ålands välstånd. I boken Sibirien lämnade hon Ålandsmiljöerna och drog med mig till den ryska dyiga steppen. Romanens detaljerade beskrivningar upplevde jag som om jag fanns inpackad i hennes ryggsäck och kikade fram över axel. Och jag insåg: att vara nyfiken är att leva. Trots leriga stövlar och svåra skoskav.


Juloratoriet av Göran Tunström


Det går inte att tala om 1900-talets svenska romaner utan att nämna Juloriatoriet. Boken har inspirerat mig både till att skriva text och musik. Tunström hade förmågan att skriva – och att förstå - både musikaliska, poetiska, episka och mänskliga dimensioner. Det är lätt att låta sig dras med in i hans värld.


Satans verserna av Salman Rusdie


Salman Rushie har en dödsdom utdelad av muslimska mullor hängande över sig sedan många år och har därmed levt under ständigt hot. Trots det har han fortsatt med det han brinner för: nämligen skrivandet.

Då jag beslöt mig för att läsa Satans verserna trodde jag att boken skulle fokusera på religion, Gud men att även använda ett språkbruk som vara utmanande. Förvånat kunde jag konstatera att jag hade fel . Det jag fann var en fantastiskt spännande formulerad historia om olika kulturer, kärlek, ensamhet, om vem man är och hur man blir den man är. Det lite slarvigt uttryckt. Romanen är tjock och tätskriven och man kan befinna sig länge i en spännande och exotisk miljö.


Rosens namn av Umberto Ecco


Den sommaren jag läste boken så kokade jag majsenavälling på gasollågorna på stugan till vår yngsta son Staffan. Jag hade börjat vänja av honom diandet vid bröstet. Så med boken i ena handen och vispen i den andra rörde jag mig mellan dröm och verklighet. Jag kunde inte släppa taget om boken innan den var utläst. Alla dessa mystiska dödsfall parade med djupa filosofiska tankar och avancerade sexbeskrivningar bland medeltidens människor grep verkligen tag i mig.

Sälkvinnan av Kathryn Harrison


Bigelow Greene är i Anchorage i Alaska på uppdrag av amerikanska Vädertjänsten för att upprätta en väderstation i området. Under tiden fördriver han tiden med att bygga en egen väderdrake. Men han möter också den mystiska auletiska sälkvinnan.

Den här boken är märkligt suggestiv, betraktar både det karga isiga lanskapet och heta kärleksmöten med ovanligt klarsynt. En ovanlig bok.


Snowleg av Nicholas Shakespeare

Man kan faktiskt var britt, heta Shakespeare i efternamn och skriva fantastiska romaner. Snowleg utspelar sig i Östtyskland och personerna bevakas av Stasi spioner. Det är en spänningsfylld roman men också en stor kärleksroman.

Jag har den inte hemma just nu för jag lånade den till en vän som inte lämnat tillbaka den.

Jag saknar den.

Kommentarer