Ljus och mörker



foto: Eivor Lindström

Finns det någon som undgått det växlande vädret. Ena dagen glåmigt och disigt för att såsom idag plötsligt få chans se solen sticka fram. Dagens ljusa timmar är korta. Det är mörkret som har övertaget.

Nyhetsflödet är som vanligt uppfyllt av katastrofer. Den ena värre än den andra. Ena veckan är det svininfluensan, och nu riktiga svin (Och det är nog otäckare)Mest talar vi om miljön - om hotet. Att allt redan är försent. Och i någon mån är det nog så. Det finns ju inte någon människa som fått stanna kvar hos moder jord.Absolut ingen. Men det finns ljus - och det finns mörker.

Då jag läser vad jag skrivit ser jag en missad prästlön. För jag uttrycker mig i stil med en präst som jobbat hela veckan som väderprofet och sedan stressar fram några väl valda ord till söndagens högmässa.

Det får man ta.

Kommentarer