FRA tänder det första ljuset.

foto: Eivor Lindström

Låt mig få tända ett ljus - här i den heliga treenigheten - det borde vara fyra. Det är symboliska ljus. I dag tänder också FRA sina bevakningsljus som skall lysa över ålänningars elektroniska brev som i megabitar susar ut från Kobba Klintar över Ålands hav mot Söder Arm och Stockholms skärgård. Idag kommer även våra telefonsamtal till ungarna i Stockholm att bevakas, och värderas. Kan det innehålla några krigiska och terroristiska uttalanden, undrar FRA "Mamma jag kommer med tvätten" eller mamma "jag har tillräckligt med pengar". Nu värderas meningarna, för det kan ju ligga ett kodifierat meddelande i "jag har tillräckligt med pengar". Som mor förstår jag mig på det dubbla tilltalet. Så transparent kanske inte FRA tolkar.

FRA är Svenska statens superöga som spionerar för att rädda liv. Stater har rätt att försvara sitt territorium. Absolut. Men att spionera på Åland som är både demilitariserat och neutraliserat känns inte så smart för Sverige. Visst har vi mängder av jaktgevär här och är rätt verbala av oss - men det är knappast något hotfullt.

Fast, jag undrar om Sverige förstått att vi talar svenska på Åland - och ifall de anställt en finskspråkig FRA-kommissarie för att avlyssna Åland. En liten fundering eftersom de matvaror som kommer från Sverige och som säljs på Åland riktar sig till en finskspråkig konsument.

Det kan exemplifieras i en dryck som heter Glögg och som avnjuts i jultider. Då man handlar den på Åland heter den Glögi. Märkligt FRA. Ett riktigt hot mot den rätta julkänslan. Är det kanske ett kodifierat meddelande med attentatsyfte. Se, där, man kan misstolka allting - om man vill.

Kommentarer

Den unge mannens kalsonger KAN räknas som kemisk krigsföring.
Eivor sa…
Jämsides med gympadojor. Visst. Men då går vi hårt ut från början.