Mariehamns kvartetten

Ännu en recension från Åland i jultider. Den finns publicerad i Ålandstidningen månd 21 dec men tyvärr föll mitt betyg bort. Jag gav 4 marhällor. riktigt bra alltså.


Vad: Så som en aning av ett under

Var: St Olofs kyrka, Jomala

När : lördag, 19 december kl 16.00

Vem: Mariehamns Kvartetten, Patricia Bergroth, sångsolist, Marcus Quarnström, baryton, Tom Björkman, tenor, Johan Karlsson, tenor, Edward Mattsson, saxofon. Dirigenter Guy Karlsson och Tom Björkman.

Marhällor: fyra




Så står ännu en gång de manliga sångarna i Mariehamns Kvartetten uppklädda i svarta frackar, med ett rött sidenband lysande mot den vita skjortan, beredda till en stunds julmusik. Kyrkan är fylld av publik som år efter år söker sig dit. Och traditionsensligt har sångarna åter nynnat Stilla Natt som ingångssång.

Årets konsert hade dock flera nya inslag som saxofonisten Edward Mattsson, vilket gav konserten en mer jazzig och modern profil. Som vid programmets början då Edward spelade ur Tage Danielssons Sagan om Karl-Bertils Jonsson julafton, musik av Gunnar Svensson. Han deltog därefter i ett flertal arrangemang med solister och kör . Också sångsolisten Patricia Bergroth med sin höga, klara, sopranstämma utgjorde en kontrast till mansrösterna. Jag blev speciellt förtjust i A la nanita nana, arr Kaj-Erik Gustavsson.

Det är också rätt tänkt att man fortsätter med att ta vara på de resurser som finns inom kören. Därför kunde vi i år lyssna till Hymn to live av Anders Paulsson till text av Bo Setterlind och basen Marcus Quarnström som solist. Tillsammans med Edwards fylliga saxofon och Marcus mörka röst lyftes poesin och blandades i en skön helhet.

Men som ledande profil under programmet fanns förstås manssångarna som visade upp en fin dagsform och ett välinövat program. Även detta år lyssnade vi till spiritualmelodierna Hold out your light, When the stars begin to fall och This litle light of mine. Bra rytm, fina intoneringar och god balans. För det mesta satt musikaliskt njutbart und Guys lediga dirigent hand. Lyckat blev också Stilla frid av Norman Luboff tillsammans med Patricias solo där körens varierade dynamik bar fram solisten.

Körens andra dirigent Tom Björkman är som bekant en mycket duktig sångare och vi fick lyssna till klassiska Gören Portare höga som framfördes med säker tonallinje, och musikalisk udd.

Då Johan Karlsson tillsammans med kören sjöng Adams julsång O, helga natt ,blev stämningen både hög och känslosam. Genomgående satt tonerna utan att upplevas som forcerade och balanden mellan piano och fortissimo lägen var väl genomtänkta. Mer distinkt precision i textningen i vissa fraseringar skulle dock spetsat klangen och ytterligare höjt den musikaliskt dramatiska känslan. Men jag upplever ändå Johan som en sångare som sjunger med hjärta och stor känsla.

Åter har Mariehamns Kvartetten producerat en lyckad konsert – mycket på grund av att man vågat satsa på ett nytt musikaliskt koncept med mer moderna och jazziga toner. Men ändå behållit den traditionella grunden.

Eivor Lindström

Kommentarer