Amnestykonsert i S:t Görans kyrka


Maria Stenberg sjöng tillsammans med Red Beans and Rice. De framförde Amazing Grace och When You are Smiling. På trumpet ser vi kvällen gäst: Fredrik Erlandsson.

Johanna Grussner kände sig både nöjd och rörd efter konserten. På bilden ovan ser vi Ander och Cajsa Hallbäck. Cajsa sjöng redan som en fullfjädrad artist.
Katarina Gäddnäs reciterar ur dagböcker som fångar skrivit i cellerna.
Att med musik, sång och ord få ge en liten bit av sin tid och samtidigt tänka på de som sitter fängslade för att de kämpar för ett bättre liv. Eller de som aldrig ens gjort det. De som bara råkade befinna sig vid fel plats, vid fel tidpunkt. Det var för alla dessa människor i världen som vi ägnade denna kväll. Enligt traditionen på Åland var Johanna Grusser konsertarrangör - det adertonde året. Att jag själv var med och framförde min egen "Om jag ägde en glänsande stjärna" kändes fint. För kompet stod jag på gitarr och den suveräna pianisten Kaj Sundblom gav visan en riktig guldkant. Det var många som uppträdde och jag har bara nämnt en del av de artister från konserten. Kamaren kom jag inte ihåg att ta fram förren att jag sjungit min sång. Inte så märkligt för nog blev man lite pirrig av att uppträda tillsammans med alla duktiga och proffsiga artister. Och kyrkan var fullsatt så det fanns gott om lyssnare.

Kommentarer

Hej Eivor!
Jag är imponerad av din fina blogg , jag har lyssnat på din låt som du sjöng i kyrkan. Det jag känner när jag lyssnar är att Du, bara Du, låter så äkta och åländskt som bara du kan. Sången, texten och även melodin tycker jag har något sóm inte finns i andra världar, än den åländska. Det är en komplimang, varsågod!
Här i Baggholma, Brändö skottas det snö och jag var upp på taket och hacka bort isen som samlats på regnrännan. Nu har jag tagit bort den för att smältvattnet ska kunna rinna rakt ner utan att frysa och lägga sig som en stor klump uppåt taket.
Var till grannen som bor ca 6-8 m nedanför oss. De hade varm glögg och såp ghade de -17,5 medans vi här "uppe" har bara -11 grader kallt. Att det kan skilja så!
Hoppas inte fåglarna fryser ihjäl i natt , det lär bli kallt. Hälsn Björn Carneholm
Eivor sa…
Jag blir generat glad över dina kommentarer, speciellt över det du säger om mina sånger. Det värmer mig oerhört här i vinterkölden som nu närmar sig 16-17 grader. Glögg låter toppen. Då jag vet att du har beskrivit vinterisar så fint så kan du snart titta på lite bilder som jag tog över Åland idag. Tyvärr tog batteriet slut litet för fort. Min Bj. tog mig med på en flygtur....för att vädra mig lite..som karlarna brukar säga.
Hade gott där ute i verkligheten.
Anonym sa…
Åh,det verkar ha varit en fin konsert!!
Nu känns det lite surt att jag inte var där! :C
Pilutta mig själv, alltså!
Eivor sa…
Musik och recitation, ja de är livet de. Men det kommer fler chanser:)