Vem var Stieg Larsson

När den personliga framgången blir för stor dröjer det inte särskilt länge innan folk i den berömdes närhet reagerar och vill hänga på. Jag tänker naturligtvis på deckarförfattaren Stieg Larssons eftermäle som stötts och blötts. Naturligtvis har man inte kunnat undgå den bittra strid om rätten till Stieg Larssons böcker och det jättelika honoraret, där ju sambon Eva Gabrielsson kämpar mot författarens far och bror om den rätten.
I dagarna kom Kurdo Baki ut men sin bok om vännen Stieg Larsson och påstod att denne inte var någon vidare skribent eller journalist. Påbackning till det påståendet fick han av kollegan Anders Hellberg. Samtliga var arbetskamrater. Det låter nog som litet avundsjuka.
Personligen så har jag endast läst Män som hatar kvinnor och mitt intryck var att jag inte skulle läst ut boken om jag inte vetat att den varit så mycket läst - både på svenska och i översättnigarna. Jag tycke att starten på boken var tråkigt och ovidkommande. Men Lisbet Salander karaktären är nog en fullträff i sin genre.
Vem som skrivit boken. Det har säkert författaren själv gjort - men med trolig hjälp av sin omvärld. Är inte det ett vanligt redaktörsjobb som så sker på etablerade förlag.

Kommentarer