Gravallvarligt och transsexualitet.

Jag har slöglott  på TV den senaste tiden. Trodde jag kunde tryna i mig någon actionfilm eller låna mitt öga till en dålig romantisk komedi. Nä, nä.Både Svt och Tv4 hade istället program om dödshjälp, bloggarkändisar med canserdiagnoser och som sedan toppades med danska dokumentären där en man kör omkring med sin fru och beställer sin egen begravning. Senast jag tittade önskade han sig ett mausoleum. Ähm. Finns det inte något mittemellan läge?

Tv4 har mellan rapporterna om stackars kronprinsessan Madelains hypotetiskt otrogna fästman, även gått in i genusdebatten. Malou intervuade idag ett par, där mannen opererat om sig till kvinna. Hon heter nu Rebecca. Paret var från början hetersexuella. Nu är det förhållandet över.

Och så till det konstiga. Rebecca opererade om sig för att bli kvinna. Då kunde man anta att hon skulle tända på män . Men hon blir istället lesbisk. Det blev också Rebeccas flickvän. Ändå tog förhållandet slut.

Jag får inte ihop det. Låg inte Rebecca med kvinnor innan då han var man. Han hade ju två barn.Snacka om att gå över ån efter vatten.

Kommentarer

Isabella sa…
Det är könsidentiteten de justerar, inte sexualiteten. Det är två skilda begrepp. :-)
Eivor sa…
Det är knepiga ståndpunkter det där. Inom genusforskningen talas även om det tredjekönet. Eller inget kön alls.
Isabella, din slutsats är bra, det löser ju delvis mitt bryderi. Men ändå svårt att förstå för mig som utomstående betraktare.