Katrina Kammarmusik rec.

Här kommer en av de konserter jag resenserat under Katrina Kammarmusikfestivalen. recension är publicerad i Ålandstidningen måndag 9/8.

Vad: Konsert
Var: St Görans kyrka Mariehamn
När: fredag 6 augusti kl 19.00
Vem: Mari Palo, sopran, Tuomas Turriago, piano, Alexander Rudin, cello, Marianna Shirinyan, piano, Temperakvartetten

Marhällor: 4 stycken 

Sopranen Mari Palo sjöng två hebreiska sånger från 1914 med ett budskap som gick fram trots att man inte förstod ett enda ord. I hop med Maurice Ravels (1875-1937) transparenta pianoackompanjemang utgjorde de en kort meditativ men samtidigt uttrycksfull start på konserten.

Då Sonat för cello och piano g-moll, op. 65 av Frederic Chopin (1810-1849) senare drog igång är publiken redan musikaliskt motiverade och kan luta sig tillbaka och njuta.Vi möter Marianna Shirinyans fantastiska pianospel tillsammans med Alexander Tudin på cello. Cellisten är internationellt prisad och uppträder idag runt omkring i Europa. Detta gäller även Shirinyan.

Chopin som mest tonsatt pianoverk skrev under senare delen av sitt liv sonat op. 65 och nog är det en glädje att få lyssa på dessa musiker. Och Largot, där solot ligger hos cellon, griper tag i mig i Tudins cellospel som skapar långa, fylliga, vibrerande toner som han styr fram mot pianisten. Och åter kan man konstatera hur skickliga proffsmusiker behandlar varje ton som ett unikum . Att de är med i spelandet ända tills de med ögonkontakt eller kroppsspråk försäkrat sig om att motspelarn tar över. Allt verkar så enkelt, fast det förstås inte är det. Ett sådant spel ger mer till publiken. Och Finale Allegrots avslutande del var absolut mästerligt. Det enda man kan fundera över är kyrkans akustik. I brist på efterklang blir musiken i de intensiva och dynamiska saterna hopkletade och lyfter inte som man förväntar sig. Det låter bättre då instrumenten klingar ensamma. Möjligen spädde värmen ytterligare på denna känsla.

Det är pianokvintett Ess-dur av Robert Schuman som avslutar kvällskonserten. Här hörde vi Shirinyan tillsammans med Temperakvartetten. Åter lyssnade vi till musik på mycket hög nivå och upplevde samma proffsiga spel som innan. Det är alltid lika fashinerande att lyssna till stora kompositörers verk, för ett bättre och sanningsenligare musikaliskdokument kan man inte få. Noter är ju lagring av musik som återuppstår då musikerna spelar dem. Och med så duktiga musiker blir verket som nyskapat.

De tre konserter som jag bevistade under årets Katrina kammarmusik har samtliga musikaliskt hållit hög klass. Konstnärliga ledaren Tila Kangas har tillsammans med arrangören lyckats fint med musiksammansättningen. Men publiken är kräsen och önskar nya utmaningar för varje år. Få se hur det går att uppfylla.

Eivor Lindström




Kommentarer