Det sanna och det demokratiska?

foto:ordjorden
Även jag har följt med riksdagsvalet i Sverige med intresse. På valnatten satt jag uppe för att nyfiket följa med resultatet. Det hela var inte utan dramatik. Speciellt minns jag Lars Orhlys brandtal till sina olyckliga partikamrater om uppmaning till utomparlamentariska aktioner. Det med anledning av att sverigedomkraterna kom in i riksdagen. Och nog var även miljöpartiets Maria Wetterstrand rasande arg i sin replik på Fredrik Reinfeldts inbjudan till samarbete. Jag tror att det faktiskt handlade om äkta känslor.'

Trist är det dock att sverigedomkraterna nu är ett parti att räkna med. För mig är de lika ovälkomna som sannfinländarna i Finland där det bara är nationalismen som gäller. För Sannfinländarna är fienden svenskfinland och Åland samt invandrare. För SD är det invandrare och muslimer som är fienderna.  Nu gäller de för demokratiska krafter i båda länderna att inte spela med. Finland verkar dock redan ha smittats av Sannfinländarna - nu senast centerpartiets ledare, den nya stadsministern Mari Kiviniemi.

Kommentarer

Eivor sa…
Ja, folk behöver absolut hålla ögonen på sådana strömningar i vårt samhälle.