Fy hin onde för Ekenmans i Vinstas studentboende

Jag är både förbaskad och orolig då jag vet att Staffan bor på ett så hemskt studentboende som han gör. Det är resultatet av att det är så ont om bra studentlägenheter i Stockholm. Staffan är andraårets student på Pärnbymålarskola. Men har råkat i händerna på klåpare i hyresbranchen. De tar 4700kr för en pytteliten 1:a i en så kallad studentkorridor. Området är i Vinsta strax utanför Vällingby. Standarden är som en 30 årig finlandsfärja fast mycket mer lyhörd. Där bor egentligen inga studenter utan bara  invandrare/flyktingar som går kurser svenska för invandrare. De är förstås kommun eller stat som betalar för dem. Första natten var det slagsmål i rummet intill. En lördag kom polisen och tog killen.
I går var det någon som lyckades stjäla Staffans nyckel då han var till tvättstugan. Han fick snabbt ta alla värdeföremål och ta sig till kompisar.
I dag kom notan 2.500 sek. Ingen pardon. I kontraktet står 1.500:- men de gäller tydligen inte.
Så vitt jag förstår så lever de där bolaget ett eget liv med egna lagar.
Jag vill att Staffan flyttar därifrån så fort som möjligt.
Finns det ingen som har ett litet boende med normal standard att hyra till vår arma son - som ju är rätt frustrerad över allt.

Kommentarer

Pettas sa…
Hej Eivor,
attans så otrevligt boende Staffan har hamnat ut för. Jag skall hålla öron och ögon öppna, slå på djungeltrumman osv...
Hoppeligen så ordnar det sig snart för Staffan.
Eivor sa…
ja, de är nog attans...och man känner sig rätt hjälplös. Dock har jag tankar om att skaffa en Hemöms Junior försäkring. vi har ju en redan. Skall förhandla i morgon..kanske om jag binder upp mig med 60 e i året att jag kan få bolaget att hjälpa mig.
Försöka duger.
Matts sa…
Men se för tusan till att inte betala mer än vad som står i kontraktet! 2500 kronor låter dessutom inte som en skälig avgift för att ersätta en nyckel -- det där måste ju vara reglerat på något sätt.
Eivor sa…
...De måste ju bytas lås..

Jo, Staffan har faktiskt satt fötterna i marken och hänvisat till kontraktets 1.500. Den berusade! fastihetsskötaren gav tydligen med sig. Och! han skall ha kvitto på de.

De är ett så förbannat skumt ställe de där..och man undrar hur de får finnas "studentboende" i dagens Sverige med sådana förvaltare.
Gangsters är ordet!
Eivor sa…
Det blir inte att köpa en ny försäkring för vi har redan Hemöms. Där har barn som studerar även mölighet att få använda. Men självrisken är 150 euro så dt är inte akutellt med den, för de skall inte betalas mer. De är ju redan som sagt ett rån.