Vrakcampagnen Clicuots till hemhuset

Den här flaskan är dock en ungersk Tokay.

French Connection med Gene Hackman i rollistan är en stilbildande polisfilm som utspelar sig  i Frankrike och USA.  En både hårdkokt som spännande film. Det som några av filmens karaktärer hade gemensamt var knark och mord. Från filmvärlden kan man övergå till verkligheten för nu har Åland fått sin egen franska connection ihop med  med champagnehuset Veuve Clicuots. Förbindelsen har till och med en rumslig plats i form av ett Ålandsrum i campagnefabriken. Detta speciella samboende med Åland och Frankrike har nog inte förekommit sedan Bomarsundskriget.

Storyn i dagens champagnehistoria är som hämtad ur filmens värld.  Även då det gäller flaskans väg tillbaka till Clicoutshuset för det visade sig inte vara så enkelt. Nästan svårare än att efter tvåhundra år på havets botten  bli upptäckt av dykarklubben. Champagnen som skulle överlämnas av Ålands kulturminister Britt Lundberg till Frankrike fick dock inte vara med inne i flygplanet. Orsaken var att det kunde vara ett försök till attentat. Lundberg kunde ju spännt flaskan mot kroppen, dragit upp korken och hotat spränga sig själv och planet i luften. Kanske krävt att få egen skattebehörighet till Ålands Lagting eller en  egen Eu-plats i parlamentet. Vad vet jag.

Lösningen som är rätt så pikant, blev i alla fall att flaskan fick sitta fastspännd i cockpit på en stol intill flygkaptenen. Undrar om kaptenen var lika rädd?
Flaskan som är daterad till mitten av 1800-talet är omkorkad - och det tycker jag också att  svenska tullverket skall göra ....eller lära sig stava till ordet förnuft.

För titta hur det var i Stockholm - där fanns faran mitt på gatan. Min slutsats blir därför att jag kan  känna mig lika skrämd över polis- och tullväsendets syn på vad säkerhetsarbete är, som att promenera på gatorna i Stockholm efter attentatet.

Dock måste jag göra ett tillägg till mig själv: det är ju känt sedan flera år att man får föra ytterst små mängder vätska med i handbagaget i ett passagerarflyg. Så att komma med en hel flaska champagne är ju lite konstigt. Dessutom, borde  inte kulturmisistern fört champagnen på ett säkrare sätt till Frankrike? Jag tycker det luktar specialtransport då ju flaskan  beräkas kosta 40-50.0000 euro. Fast det här blev säkert billigare för landskapsregeringen - om än lite oproffsigt.










Kommentarer

Pettas sa…
Finns det månne någon rolig bild på flaskan som satt fastspänd i cockpit? Tala om att vara i ropet efter flera hundra år:D.
Eivor sa…
Nej, inte vad jag vet. Men det går ju att fejka - så nästa gång Piloten är upp med lilla Gulle så kan jag be honom ta en skumpaflaska med sig och spänna fast i stolen intill.
Och förstås ta ett foto:).

Visst, vilken pigg åldring som får åka med i cockpit.
Kul! Det är sådana här historier som skall berättas om vrakfyndet för att höja exklusiviteten.
Eivor sa…
Ja, flaskorna blir än mer mytomspunna och exklusiva. Det här var ju den första flaskans ensamma väg ut i världen. Det här är, kan man säg, bara förnamnet...