Kryddag

Lite spring hit och dit har det varit de senaste dagarna. Men jag har även tagit hand om mina torkade örter som jag haft lagrade i förrådet. Jag har odlat endast ett par av de allra vanligaste örterna nämligen oregano och mynta. På Oreganon har jag lyckats bevara smak och doft riktigt fint. En orsak är att jag skördade tidigt med lyckad torkningsprocess. Myntan blev lite brunare men färg och doft är ända väldigt närvarande. För att få bladen krossade repade jag först av dem, tog bort synligt skräp och därefter körde jag dem med min mixerstav.  Något att ta efter för den som har opreparerade örter.....men var försiktig om du är allergisk för det pressas fram mycket dofter och aromer och en del damm. Använd därför skydd för andningsorganen.
Bilden visar endast en del av det skördade.
foto:ordjorden
 Läste förresten att det skall hållas örtodlingskurs uppe i Geta till våren. Det skall jag lägga bakom örat. Ifall jag har har ledig tid.

Kommentarer

Pettas sa…
I början av juni blir det kurs, kommer mera på hemsidan under februari! Andra kurserna redan tidigare, inom en vecka läggs de ut.
Har för mig att det var Eivor hela dagen igår? Grattis i vilket fall som helst, kvinnan som vaktar vår ö:D
Eivor sa…
Det låter bra med tanke på mina arbeten.Ja det stämmer. Tack för din uppmärksamhet. Jag glömde det. Men jag fortsätter att vakta ön:)