Vem bryr sig?



Det svenska i Finland tål att funderas över. Det gäller språket i sig men även hela den svenska kulturen. Exemplet jag vill presentera är reklamtidningen SAMARBETE. För mig ett namn bekant sedan barndomen. Tidningen vill verkligen spegla det svenska - tror man först - då välskrivna reportage finns från svenska orter. Men, men då jag tittar på reklamen så är det i vanlig ordning finska som lyser störst och mest. Inget nytt det, det visste jag skulle ske.

Tidnigen vill även sälja kultur i form av böcker, och se där...böckerna är endast, bara, finska böcker.

Jag blev svettig i pannan vid betraktelse. Hur tänker Samarabete, har ni ingen självbevarelsedrift! Svenskar i Finland är upprörda, med all rätt på statsministern och hennes utspel om att prioritera ryska före svenska. Men det verkar bara vara politik. För, varför sitter redaktören för Samarbete och loggar ner från den finska S-kedjan finska böcker över dubbla sidor i en tidning som enbart vänder sig till svensktalande. Tidningen bryr sig inte alls om svensk kultur i Finland är budskapet. Och om sanningen skall fram så finns det förstås inga svenska böcker att sälja inom S-skedjan.

Den som får ta stryk av detta är förstås den kommande Varuboden i Sviby, Åland. Det där med svenska går ju inte att genomföra i Finland. Ni borde förstått det.

Kommentarer

Pettas sa…
Än mera behöver vi svenskar stiga upp på barrikaderna och hålla samman för vårt svenska språk och vår identitet. Det är ruggigt skrämmande hur man fungerar på fastlandssidan just nu. Ner med statsministern, hon är en förebild för många som tar efter, tyvärr.
Eivor sa…
Jo, det är skrämmande. Men ibland känner jag att allt är bara så försent. Här på Åland har jag min stategi genom att handla lokalt och bojkotta dessa kedjor så långt det går.