Första vårregnet

Äntligen det första vårregnet! Kan man längta efter det - ja i alla fall jag. Idag då jag och Bj. var till badhuset Mariebad föll vårens första regn över mitt blöta hår på vägen från badet. Vi ålänningar är ju inte uppfostrade att gå med ett paraply i handen precis. Det är inte så praktiskt då det blåser rätt ofta här. Därför  inget paraply, dessutom höll jag min badväska i handen.  Paraplyer är mer ett storstadsfenomen -som i Rom. Men inte där heller tycks de fungera i alla väder, om jag minns rätt. Nog traskade vi in i en kaffebar och hängde mellan störtregnen.

Men idag kunde jag se med viss förtjusning på dropparna som föll ned över vinterns kvardröjande snömassor. Det är regnet och solen som skall samarbeta för att fösa undan is och gammal snö.

Ändå bar jag på en känsla av olust i dag: kunde inte få bort TV-bilderna från tsunamikatastrofen i Japan.  Att naturen kan vara så grym - och att människan tror att man kan tämja den till fullo! Kärnkraftverk är absolut ingen hållbar lösning. Särskilt inte i vulkaniska områden som Japan.

Men vårregnet över Åland är ett positivt vårtecken. Så ett vårregn i ett halvtorrt hår förstör inte dagen. Tufsar bara lite till dig och påminner en om att vi nog bor på en av de bästa plasterna i världen.

Kommentarer

Underbara plask och slask! ...som jag sa till dotra igår. Hon verkade något oförstående.
Eivor sa…
de är väl bara vi som är i gägga åldern.
Susy sa…
Jag gillade också att det regnade och det är inte ofta jag gillar det...men blev inte glad när det övergick i snö sen :(

Ja fy va naturen kan vara grym och jag tycker den blir värre och värre för varje katastrof som inträffar...världen är ur led :(
Eivor sa…
Nej, inga mer snö vill vi skotta i denna vinter. Sant.
Och uppfinningsrikedomen av naturen är stor. Tillsammans med människans dårskap blir det ett oslagbart par i grymhet.