Idag och igår

Soligt redan på morgonen då jag körde upp till Jomala där Träningsskolan finns.De gulliga eleverna tyckte som vanligt om att sjunga tillsammans. Den lilla gruppen som jag har första timmen - oftast endast 4 elever har nu lärt sig att sjunga solo. De begär att få göra det. En kille som är 7-8 års åldern är speciellt duktig. Att se dessa barn utvecklas inom musiken är förstås en glädje för mig. Även deras assistenter är stolta.

När jag kom hem ringde plötsligt mamma från sjukhuset och ville jag skulle hämta henne. Det gjorde jag förstås, men Darwins promenad blev försenad. Själv kände jag en begynnande huvudvärk bakom pannbenet. Nej, jag har inte tid med det...men jag vet  att alltid då solen bländar starkt om våren orkar mitt huvud inte med det plötsliga ljuset. Men jag har ändå beslutat att jag mår bra och kommer att åka till kvällens körrepetitioner. Kanske att jag cyklar, men jag är lite rädd för isen som ännu ligger kvar på gator och vägar.

foto:ordjorden
I går besökte jag Ålands museum och råkade på Berit som hängde en utställning för folkhögskolan. Vi pratade en stund - och förundrades att hon och jag faktiskt träffades första gången då hon var 14 år och jag 13 år. Vi hade vunnit vår tävling i vår skola om vem som var bäst på att stämpla skog, alltså välja rätt träd, de som skulle fällas eller lämnas kvar. Nu var det den stora finalen det gällde. Den slutliga placeringen blev inte så imponerande för egen del. Berits brorsa Leif, som var lite äldre,  hängde nämligen hela tiden efter mig och försökte få mig att titta på honom istället på tallstammar- och kronor. Om det var orsaken till en mellanplacering i skogsstämplig har jag faktiskt glömt. Men kul var det i alla fall - och minnen de kan komma så plötsligt. Liksom huvudvärken.

Kommentarer

Pettas sa…
Drick bort eländet! Vatten, vatten...och åter vatten brukar hjälpa.

Krya på dig!
Jösses, man skall vara försiktig att man inte blir stämplad för livet!
Eivor sa…
Tack Karin. jag bord komma till Pettas och dricka brunn.
Eivor sa…
Isebell.

som du förstår jag klarade jag mig undan den gummistämpeln. Men faktiskt har jag kvar papperssilverkniven som jag fick som 1 a pris i Vårdö skogsstämplingen. Tänk att bondpojkarna i Vårdö gick miste om en sådan talang för skogsbruket:)