Oxelblomstid på stugan




Kvällssol och ett oxelträd översållat av blommor präglade stämningen i trädgården vid stugan på lördagkväll. På Åland växer oxeln vild - eller oxelrönn - som vissa kallar den, kanske en varitant. Vi hittade trädet i mitten av 80-talet då vi röjde för huset. Min far ansåg att träd i allmänhet, skulle tuktas och formas. Han visade därför i all vänlighet min man hur en oxel skall beskäras. En liten yxa, bad han först om, tog den och högg till. Bjarne höll i trädgrenen, böjde ned den och  i ett enda slag flög yxsslaget fel och träffade Bjarne  i tummen. Ett fatalt misstag helt klart. Eller kanske en beskrivning över dålig kommunikation. Snön låg kvar i små drivor och tummen kunde tryckas ned för att stilla blodflödet. Jag hade gått om plåster och det hela slutade med blotta förskräckelsen.
Kärlhyllan som min mamma och jag byggde tillsammans hade inga blodutgjutelser. Vi gick till en snickare som kapade till bräder och lister.Else (mamma) spikade och måttade - jag var bisittare. Slutligen var det jag som laserade hyllan antikvit. Men innan hade pappa utformat hyllans bakkant. Efter 20-år har jag äntligen bestämt mig för vilket porslin som skall pryda hyllan. Mest engelskt, men även Arabia kaffekoppar blev det.

Kommentarer