södermorsor

Södermorsor

En ung kvinnlig skådespelarstuderande jobbade den här sommaren på Kastelholms slott . Men det var inte det jag tänkte berätta utan att Elin som hon heter, valt att låna en bok - en märklig bok - för mig. Jag lånade den i min tur av henne ett par dagar då hon var på ledigt. Storyn är från Södermalm i början av 80-talet och jag bodde då i Kvarteret Pyramiden där också handlingen utspelar sig.

Också här finns en skådespelerskas kamp för arbete och plats på scenen. Men för mig är det inte det porträttet som är det mest brinnande.Nej, det är det vardagslivet: lukten, ljuden, människorna, innanför kvarteret och på gatorna som får mig att vibrera av återseendets underbara minuter. Jag fyller i där inte författaren skrivit klart ut, jag vet också vad som hände sedan--Och jag minns kodlåset och stinken av fyllon i hissen. Jag minns också kommittén - eller byalaget - som det också kallades.Lena Kallenberg: det är bara så fantastiskt att läsa boken och plötsligt känna igen all som beskrivs. Jag var ju också en södermorsa, men ur ett annat perspektiv. Ett riktigt stort tack för boken, den skall stå i vår bokhylla så fort jag hittar en bokhandel.

Kommentarer