Samuel Skönberg och åländska Elina Granlund

Vad: Konsert till förmån för Önningeby museét
Var: Alandica, stora salen
När: tisdagen den 6 dec kl 15.00
Vem: Elina Gransund, sopran. Samuel Skönberg, piano
Marhällor: IIII

Samuel Skönberg känd konsertpianist från Stockholm stod för en imponerade stor del av programmet. Repertoaren hade prägel av virtuositet, ackordiska klanger och dynamiska växlingar i verk av både europeiska och skandinaviska tonsättare. Samuels spelstil bärs av en medvetenhet och träffsäkerhet i att sätta toner och fraseringar. Hans musikikaliska linje och närvaro är dock något ojämn och otydlig i den första delen av programmet. Det gäller Frederic Chopin Fantasie-Impromto men också Nocturne Ess-dur där jag föredragit en mindre forcerad tolkning.

Men Samuel är en mycket duktig pianist som behärskar de flesta genrer. I Rachmaninovs Prelude ciss-moll och Claude Debussys, Fickan med linhåret och Clari de Lune skapar han personliga, intensiva och fokuserade tolkningar. Själv är jag en stor beundrare av Debussey så det var en riktig högtidsstund att lyssna.

Den andra artisten i konserten var åländska Elina Granlund. Elina är redan känd på Åland för sin vackra, klara, lyriska sopran. I dag presterade hon en jämn, tydlig och musikalisk insats . Sedan jag hört henne senast har rösten mognat och även fått förankring i de lägre tonerna. Det skall bli spännande att se var hennes röst stannar. Vi hörde Elina bland annat i Wilhelm Stenhammar, A-F Lindbland kompositioner och Wilhelm Peterson Bergers klassiska Marits visor.

Efter pausen hade Elina bytt från svart klänning till en kjol med olikfärgade volanger. Opera inspirerat, tror jag. Passade i stil till Verdi-Listzt kompositionen som Samuel senare spelade. Men först Elina med två sånger ur Gösta Nyströms Sånger vid havet. Nyström anses vara influerad av 1900-talets franska kompositörer men ändå förankrad i den nordiska traditionen. Reveln och Havet sjunger har ett målande, något modernistiskt ackompanjemang där sånginsatsen förhöjer kompositionen. Även detta välsjunget även om jag tror att Elina i framtiden kommer mejsla fram en än mer dramatisk tolkning. Slutligen, vilken härlig tolkning av Edvard Griegs Solveigs sång Elina framförde. Här låg flödet på i både höga och låga röstlägen.

Samuel avslutade med den smäktande vackra Libestraum nr 3 av Frans Liszt och Rigoletto-Paraphrase som bygger på ett operaverk av Verdi och utvecklat av Liszt. Speciellt den sistnämnda förefaller tekniskt krävande att spela och innehåller mängder av virtuosa klanger. Även här tar Samuel med sig alla toner i en obegriplig fart och precision. Trevlig konsert om något traditionell repertoar som förmodligen hänger samman med att det var en 6 december konsert. Men ett skönt möte att vila i dessa veckor innan jul.



Eivor Lindström


Artikeln finns publicerad i tidningen Åland 8 dec 2011


Kommentarer