CV Stefan Löfven

Från aftonbladet Stefan Löfven

Nyfiken som jag är måste jag kolla upp Sveriges socialdemokraters nya ledare Stefan Löfven. Nog känner jag ingen hans ansikte frånTV förstås. I mina ögon är han lookalike med boxaren Bosse Högberg. Det är den där tillplattade näsan. Lite originellt utseende. Men han ser frisk och fräsch ut.

Jag kollade hans CV och fann att utbildningen är lite skral. 2-årig ekonomisk utbildning samt  en avbruten socionomutbildning. Men det var via AMS 42 veckors svetsutbildning han gjorde karriär. Den fackliga vägen. Det är inget fel med det heller för Löfven är född 1957 då utbildning inte var så viktig.

På Åland är utbildning viktigt. Mycket viktigt. Får du inte det arbete du önskar sägs det officiellt att man inte hade tillräckligt hög utbildning. Nå det är förstås bara nys. I de flesta fall vid åländska rekryteringar är det andra regler som gäller. Dock är de flesta unga idag rätt välutbildade.

Bosse Högberg, boxare
Sett från vårt titthål på andra sidan Ålands Hav, har jag ju inte så mycket med att göra vilken utbildningsnivå en statsministerkandidat har. Men våra åländska politiker blir ofta av massmedia beskrivna som inte särskilt välutbildade. Men inte rakt igenom för vårt lantråd och talman i lagtingets regering är båda akademisk/högskoleutbildade. Det är dock sant att alla inte kan bli pappersflyttare. Också svetsare behövs. Men en stadsminister av idag oavsett landet, måste gilla att plugga, läsa, studera, bilda sig i det oändliga. Eller hur?

Den signal som S i Sverige skickar ut nu är att det går bra att nå högt i samhället utan att satsa för hårt på utbildning. Och så har det nog undantagsvis alltid varit. Vi väntar och ser.







Kommentarer

Det skall f-n vara arbetarpartiordförande i ett av världens rikaste och mest demokratiska länder. Men, lägger man ner fler bilfabriker så...
Hans fostermor verkar nu bli mediernas charmtroll, tur det, för de kan vara hårda de där "sjornalisträn."
Anonym sa…
Det man nu är spänd på är om han kan värja sej från alla hyenor, att han kan få göra ett bra jobb utan att behöva försvara sitt privatliv osv.

Louise
Eivor sa…
´min tro är att han klarar sig bra. Han är ju en van förhandlare och vet hur han skall föra sig. Det var väl lite annorlunadare med han föregångare:9