Bland näbbstövlar och lodenrockar


 Interiörer från Söderhallarna på Södermalm under lördagen. Vi stannade till och tog ett glas vin i en inbyggd gränd utanför Stystembolaget. Lördagsflanörer strök omkring välpåpälsade och jag noterade modeinslag ur 70-80-talet. Näbbstövlar, grön lodenrock, stickad mössa med plupp, velourhalsduk med olika mösterlappar i granna möster och färger. I ändarna  små gula kulor.

 Blandade känslor når mig. Jag känner mig alltid lite stressad i cafemiljöer med ivriga kaffegäster och barnvagnar som rullar in lite här och där. Fast nu har en barnvagn endast 3 hjul. Dessa blandade känslor ligger i cortex , typ. Trots Södermalms mysighet i sin stasmiljö har jag alltid upplevt en viss ambivalens. Att lida av instängdhet mitt bland lördagsfirarna. Orsaken tror jag finns i vetskapen att TV-sofforna på något sätt ända är lika i varje gränd och lägenhet. Dock känner jag mig ändå glad och tillfreds att få besöka mina söner med familjer och kunna återvända till speciellt den äldsta sonens tidiga uppväxtmiljö. Trots nybyggda kvarter känns allting så väl igen.

foto:Eivor Lindström

Middag tillsammans, musik och sång, planering av sommarens stora fest på vår skärgårdsstrand och en liten snabb tur till en bar. Dagen efter rullade vi fram genom ett vintervitt Stockholm.

Kommentarer

Jag vet inte om du är vansinnigt begåvad när du beskär bilder eller om fru fortuna har ett finger med i spelet eller om det är en skön mix...
Men vilket lyckat vinterkort.
"Stockholmsstad är tom! Bara en helt blå person vid ett gult hus vid ena kanten. Nog är det svenska färgerna alltid.Den blå ser ut att ha riktningen mot sopkorgen...
Kul! :))
Eivor sa…
:) Fint du såg grejen med den ensamma personen. Jag väljer nog vanligtvis motivet...och den här gången medvetet. Jag fick en till bild med fler personer på men valde denna...av just de skäl som du angav. Och lägg också märke till den matchande blå sandlådan bakom flanören:)
Eivor sa…
Och ärligt talat: jag såg inte svenska färgerna i ögonvrån då jag rullade ner bilfönstret. Inte medvetet. Men nu ser jag att blå damen har ett brev i handen. Hon är nog påväg till någon postlåda:)eller dumpar hon brevet i soptunnan...?
Anonym sa…
Fina tavlor!
Jag har en mjölkkanna av samma konstnär,men den måste ramas om.

Louise
Anonym sa…
ääsch!

Kommentaren skulle varit under dina tavlor.
Eivor sa…
Jo, jag vet, Ja den ramen var inte så stabil:)