Gädd-lycka.



Så blev det slutligen fiskefångst efter många försök de senaste året. De vill säga vi är inte några ivriga fiskare och folk som bor i byn får säkert fisk. Vi fick hela fyra fina gäddor. Vi var mer än nöjda. Fast - nog minns jag de vitköttiga gäddorna i min barn- och ungdom som togs upp på östrasidan om Vårdö.
I alla fall så slaktade, fjällade och filéade vi dem, sedan lagade jag kokt gädda med pepparrotssås och potatis. Vi bjöd in min mamma som tyckte det smakade gott.

Senare under kvällen bjöd solen på en sprakande tillställning innan den försvann bakom Skabbholm.

Kommentarer

Pettas sa…
Lycka!:)
Fullständig!
Anonym sa…
Fantastiskt!

Att har börjat att dyka upp litet gäddor igen. Gäddor är underskattade som matfisk, senast i dag hörde jag en kommentar om kattmat. Prova på att marinera och grilla nån' gång det är super gott.

Louise
Eivor sa…
ursäkta att jag inte svarade dig. mennu så är alla gäddor uppätna. Kokta, stekta, kokt igen och slutligen en fantastiskt god gäddfärs. Kattmat...de är att häda!. Jag vet inte hur många magar vi mättat med dessa fyra gäddor:)