Ålands landskapsblomma

Underbara hemtrevliga gullvivan som är Ålands landskapsblomma beundrade jag i går kväll på en äng intill Vargsundet. Fick även en trevlig pratstund med jordbrukarparet som äger ängen. Gullvivornas skaft var ovanligt långa och blommorna doftade sötare än vanligt. Tillgången till kogödsel är god då korna betar där om sommaren.
Jag hittade även den för åländska förhållanden rätt ovanliga vårlöken. Förstås kunde jag inte hålla mig utan smakade på bladen som hade en svag löksmak men annars besk till smaken. Och visst tog jag en lök med hem.

Det är menat att jag skall dra iväg till Vårdö idag - då är tanken att sätta vårlöken i jorden på den äng jag försöker skapa. Ha en skön dag!

Kommentarer

Lilith sa…
Det blir nog en härlig äng! :))
Anonym sa…
Trots det norra läget av landet så är Gullvivan vanligt förekommande här. Hos mej har den spridit sej väldigt mycket och nu har den börjat att blomma också fast det ligger snö fläckvis i skogen. Det är klart att växtligheten har brottom här uppe i norr, om den ska hinna med innan hösten.

Louise