Åländsk nationalpark

Långst bort syns Örlandet. Foto: Eivor Lindström


foto:Eivor Lindström
 Östersjön breder ut horisontlinjen medan vi vandrar på en snitslad stig på en magisk sandö ute i Kökars skärgård. Åter kan jag konstatera att det är fantastiskt att kunna komma så snabbt ut till attraktiva miljöer. Skulle man åkt i en gammal träsnipa - som ju också är fantastiskt - hade det tagit en heldag i anspråk. Eller som fiskargumman från Kökar sade då hon med båt tog sig från Kökar till Ledsöra i Vårdö. Min pappa citerade henne ungefär så här: "ja int kunde ja tro att då ja var hemma på Kökar i morse, skulle vara på Åland innan kvällen..." Fast egentligen har hennes ord bevarats därför att hon betraktade  Kökar som ett eget land, liksom Åland.  Och visst är det svårt att slå dessa Kökarsöar beträffande unikhet och särprägling.

Kommentarer

Pettas sa…
..och så bra att du tar andra med dig på färden!
Tack för det!
Jag brukar också roa mig med att kalla "fasta Åland" för Åland när jag är ute på Enklinge. Jag ser västerut och muttrar... " sedär! Det regnar på Åland idag."
Anonym sa…
jag få sug efter skärgård när jag ser bilderna.
Så fint det är.
Eivor sa…
Skärgården är en av de vackraste miljöer man kan tänka sig:) Jag skall via fler bilder inom kort!