Bakom staketet

foto: Eivor Lindström
vår trädgård gränsar till ett mindre grönområde vilket gör att den late kan skörda både det ena och det andra bakom vårt träplank. Vi kan plocka liljekonvaljer om våren, blåbär i juli och lingon i augusti-september. Det händer att det även hittas en och annan gul svamp. På lördagen var jag därför en sväng till "skogen" och plockade  några liter lingon. Tillbaka inne i vår trädgård hittade jag en vacker "sommarfågel" - som danskarna kallar fjärilar. Är det amiral? En påfågelfjärlin fladdrade senare till i handtaget på ytterdörren, men drog iväg med rasande fart då jag försökte fånga den med kameren.



Det gamla lapptäcket fick komma med i fotoparaden för att det var på tork. Hade faktiskt haft en uppgift i en musikvideo som spelades in förra helgen. Täcket är handstickat och sytt i 1900-talets första decennium av hemvändande amerikanska ungmör med efternamnet Andersson. Tyget är därför högst troligt amerikanskt. Undersidan  är av hemvävt tjockt ylletyg.

Kommentarer

Vackra bilder! Och solsken när de togs.Lapptäcket är fint det med:)
Eivor sa…
Lapptäcken har en fin atmosfär i sig. Tänk bara på vad som skett under dessa lappar. Liv, död, kärlek...
Lilla huset på prärien,känsla. Ofta sydde man väl klapptäcke av begagnade kläder. På vem har de varit? VAR har de varit?
Uffe sa…
Se bara, du har lyckats fånga en Amiral på bild! Snyggt!
Eivor sa…
Isebell Novell: Det var ju Storbacks flickorna som varit i Amerika. Nog kan man anta att de ha köpt kläder eller tyger där. Lappatekniken kallas blockteknik och gjordes i nybyggarområden. Fint att ha i ägo.
Eivor sa…
Uffe,tack... då hade jag rätt om fjärilssorten. Amiralen satt stilla medan jag fotade. Det var hur enkelt som helst.
Anonym sa…
Lapptäcket jag har bastun är det från samma ställe tro.
jag har fått "lappa" mitt lapptäcke ganska mycket men det är också fint. Alla svarta rutor hade vittrat sönder.

Louise

Eivor sa…
Jo, det är från samma ställe. Men du har varit flitig och förbättrat det. Jag har det i ursprungligt skick, troligtvis var mitt i litet bättre skick då jag fick det. Nu har det regnats på ...efter Staffans videofilmining i skärgården. Men jag torkade det och nu luktar det inte så mycket damm å sånt längre..Jag gillar det. Nu åker det tillbaka till stugan.