Micke i Smakbyn

Smakbyn i Kastelholm på Åland blev snabbt mycket populärt. Smakbyn drivs av prisade kocken Mickael Björklund och utan att överdriva har Smakbyn blivit ett favoritturistmål för mängder av besökare. Området är ju både exklusivt och historiskt med Kastelholms slott i fronten av området. Värt att besöka.
Kastelholmsslott och Smakbyn
flygfoto:Eivor Lindström






Bj. bjöd mig på födelsedagsmiddag några dagar för tidigt, men det hade jag inget emot. Han tog mig till Smakbyn i Kastelholm där vi intog en tvårätters middag. Oxfilén - med brylékräm och glassorbé som efterrätt - var utsökt tillredd. Nästa vecka bär det iväg dit igen då tillsammans med Visans vänner på Åland.
Det som dock var oerhört spännande var Smakbyns fantasifulla inredning och de stora och spatsiösa utrymmen. I taket hänger tre jättelampor importerade från Italien. Dessa lampor balaserar upp det stora utymmet. En del av inredningen har Sture Ahlström stått för - han har även inrett PUB Niska  i Sjökvarteret.

Glädjande var att den stora restaruangen hade relativt gott om gäster denna kväll. Lycka till familjen Björklund!.

Och 22 mars läser jag i tidningen att Michael Björklund har fått JC i Mariehmans pris för årets mest positiva ålänning.  Grattis!

Den 9 maj var jag åter i Smakbyn då tillsammans med Novemberkören (en liten körensamble). Skitkul!





Kommentarer

Hoppas jag har anledning att besöka smakbyn någon gång.
Kanske man skulle ha bloggträff där? Så att min nyfikenhet skulle stillas något.
Eivor sa…
Jamen de är verkligen en god idé. Det skulle vara så kul. Det skall vi se till att sker!