Skärbönor









I flera dagar har jag, läst i böcker, googlat, frågat bloggvänner och andra vad som händer med bönor sedan de börjat blomma. Om jag skall tolka svaren rätt så har de flesta - mycket bevandrade i odlingsbranchen - tyckt att jag varit lite väl tidigt ute. Fast det var jag ju inte. Bönorna växer i  en stor kruka i ett söderfönster. Jag som inte litar på trädgården längre provar mer och mer att odla inomhus. Mördarsniglarna och jag är inte överens om hur matkvoten skall fördelas.

Idag då jag tittade närmare på den grönskande krukan upptäckte jag bönskidorna. Spännande. Jag har antagligen odlat skärbönor. Fortsättning följer.

Kommentarer

Pettas sa…
Idag kan man kommentera! Kul!:) Har inte lyckats hitta ett kommentarsfält här alla gånger.
Säkert får du bönor, tidiga sådana. Jag förstår att du vill äta dem själv. Mördarsniglarna är inte kul precis, men
börjar nog finnas överallt på vår ö, skulle jag tro.
Vi trodde att vi var förskonade tillsvidare och är det också, märkligt nog, fastän grannarna på alla sidor om oss har
haft dem i ett par år redan. Vi visste inte ens om det förrän i höstas. Kanske att våra igelkottar håller dem stången?
Får se hur vi har det när våren är här på riktigt!
Spännande! Om du får det att lyckas så skall jag prova också. Man kan köpa djupfrysta bönor men det finns inget som slår de man odlat själv..
Eivor sa…
Pettas jag är glad att du hittad till kommentaren. Men konstigt att det inte syntes. Jag skalla kolla lite.
Mödarsniglarna är ett gissel, men ni har ju västhus, tack och lov.
Eivor sa…
Det är bara att knata till närmsta blomsteraffär och köp fröer.Jag köpte på Rosenblads. De gror väldigt snabbt, inomhus. Ja...sen knatar det på