Ålandspannkaka på längden

 Om någon efter detta vill utmana åländska martorna i pannkaksbakning så måste man först lära sig att baka dem. Spelautomatföreningen PAF hade utmanat ålänningarna till bakningen och martorna antog den. PAF betalade förstås för ingredienserna.  Den jättelånga Ålandspannkakan skall sedan tävla om en plats i Gunniess rekordbok.
Smakproverna var gratis. Jo, pannkakan smakade riktigt bra, kanske inte min favorit då min bit var väldigt söt. Det finns som bekant många varianter av dem på Åland.


Kommentarer

Pettas sa…
Ett festligt initiativ i alla fall!
Ha en fin helg Eivor!
Eivor sa…
Ja, det tyckte jag! Det samma till er!
Man blir imponerad över hur flitiga marthorna är. Duktigt folk. Sedan måste jag säga att Ålandspannkakan är ett lyckokast i marknadsföring. Vi borde ha en varmrätt som vi också skulle knyta till Åland. Kanske stekt strömming? Stekt , byxan, panerad abborre är väldigt gott... Men en dyr råvara... Dessutom känns rätten lite modern. Inkokt strömming med kryddpeppar och lagerblad? Gravad sik? Salt strömming kokt med kålrot och vitsås? Stuvning på salt rökt fårkött och grönlök? Minns du Eivor?
Eivor sa…

Ja jag tänkte också "att tusan vad martorna gnider på och jobbar":)Bra och kreativt tänkt av dig. Jag tänker spontant på fårkött - då jag lagade åländskt närproducerat-fårkött i går och åt av resterna i dag. Det åländska unga fårköttet av makalöst gott. Vårt är från lemland. Och jo jag minns det rökta fårköttet...kalas!
Anonym sa…
Såg fint ut, och säkert mycket gott, smaken är ju som baken som sagt.
Kom att tänka på pappas Sluring och Googlade på ordet och visst kom det upp en massa recept på den rätten. Trodde att det var något som han hittat på när jag var barn. Skomakarlax och kryddströmming är några glömda rätter, minns att apoteket blandade kryddorna till kryddströmmingen som för övrigt var gjord på Vassbuk.
Eivor sa…
Oj,men tur att jag lagade fisksoppa på lax, och räkor samt med grönsakar och saffran till annars hade jag överfallit kylskåpet eller gjort matinbrott på Kantarellen.

Sluring har funnits i bonde matkulturen på många orter. Vet dock inte hur snyggt det blir då man serverar det...:)