Löften och dumheter






























Här är min krönika publicerad i Ålandstidningen den 11 januari 2014.





Många nyårslöften ges vid årets första minuter, medan fyrverkerierna sprakar, champagnekorkarna smäller och pussarna duggar som regn i nattmörkret. Själv har jag aldrig givit några. Lite fantasilöst kan man tycka. Vid nyåret har jag nämligen fullt upp med att veta att jag fyller år en vecka senare och därmed blir mätbart äldre. Födelsedag mitt i vintern är ingen höjdare. För så svart. glåmig och vinterblek som naturen är just då, är den inte vid något annat tillfälle. Och ändå befinner sig jorden som närmast solen den veckan. Inget solen direkt skyltar med på våra breddgrader.

Ett nytt år innebär nya möjligheter tycker vi, därför ges löften och önskningar. Och nyårslöften kan inte vara alltför hemliga. Då förlorar de i styrka. Så för att höja pressen på sig själv, kan man avslöja löftet på facebook och twitter. En person jag känner har gjort det och lovat att gå ned 10 kg i vikt under året. Slutlig invägningsdag är troligen nyårsaftonen 2014. Då är vi många som vill vara med som viktkontrollanter. Samma person har också lovat att varje dag lägga en femma i en plåtburk? Och även tagit det tvivelaktiga beslutet att kolla facebook endast två gång om dagen. Vad är oddsen på sådana löften?

Nyårslöften är förstås till för att brytas och skämtas om. De allra flesta klarar nog inte av att fullfölja sina löften mer än högst ett par månader. Sedan vill man glömma dem och blicka framåt. Då man insett den krassa verkligheten bokas en extra semestervecka till någon solig strand som tröstpris. Då kommer plåtburkspengarna bra till pass.

Löften av seriösa karaktärer ges också. Som att vilja jobba för en bättre värld, och gå med i Amnesty , Världsnaturfonden, skänka pengar till Röda Korset. Eller bestämma sig för fadderbarn. Det är löften med ekonomiska följder som man inte ska avbryta hur som helst. Det gäller ju människors liv.

Att offentligt redovisa åsikter och avsikter, om hur man mår och inte mår är inget ovanligt i våra dagar. Det är inget man ska skämmas över så länge som det hålls inom rimlighetens gränser. Och var gränsen går kan ju alltid diskuteras. Nyss såg jag Alex Schulmans föreställning ”Älska mig” på teve och fick en underhållande lektion om hur starkt behovet att bli sedd faktiskt är. De otroligt populära sociala medierna, Facebook, Twitter och Instagram ger många en chans att bli sedda. På Twitter skickas korta meddelande vars text kan jämföras med telegrammet på 60-talet – ”anlände till Mallorca förra veckan. Skicka mer pengar!” Instagrammet åter, är en mobilapplikation för fotodelning till sociala medier. Alex Schulman berättade i föreställningen om en twittrare som skickade korthuggna tweets under pågående hjärtinfarkt och delade bilder på Instagram från ambulansfärden. Visst kommer man varandra nära, säg? Infarkttwittraren överlevde dessutom och fick med dessa hjärtknipande tweets många följare. Succé. Twittrare hittar ständigt nya uttryck och genrer. Ett är fejkade twitterkonton.

Finlands försvarsminister Carl Haglund – bekant på Åland - förärades under fjolåret skämttwitterkontot SexyCarlHaglund. Twittraren har idag uppåt 700 följare – en av dem är Carl Haglund själv. Det är dock ett snällt twitter som mest kan betraktas som reklam. Sveriges stadsminister Fredrik Reinfelt har ju redan många fejkkonton . Om Carl Haglunds SFP-kollega/krönikören Mikael Sjövall är twittrare känner jag inte till, men jag vill på skämt ge honom förslag till tweets. Vad sägs om:”Soini är inte min spökskrivare! Jag kan ju tänka själv!” Hashtagg #Ålandsexemplet. Eller, ”Förlåt Calle. Jag gnussade ju bara lite med Soini.” #Ålandsfest.

Men tillbaka till löften. Jag lovar: inget twitterkonto i år heller och inget Instagram. Facebook och blogg är mer än nog. God fortsättning!




Kommentarer

Pettas sa…
Du får själv stå för färgrikedomen när du fyller år Eivor, för det gör du!:)
En femma om dagen blir 1825 €. Kanske jag borde hoppa på det tåget? Otroligt så mycket slantar det blir...en hel semesterresa minsann. Å andra sidan kan man kanske gneta ihop till en femtiolapp i veckan och få ihop 2600 €. Nej, inget löfte här heller...
Ha det fortsättningsvis allra bäst!
tack för din så positiva kommentar...du kanske anar vem som givit löftet...:) Ja, men med pengar så är det nog så att man kan spara sig till riktigt stora summor! Vi hörs väl innan ni åker på semester!