Hittad ring




Då man är sjukskriven och inte får göra tyngre jobb så tittade jag i mina smyckesskrin. Där finns absolut inga värdefulla smycken -men en hel del som har stort affektionsvärde.
Där tittade jag åter på en ring som jag vet att jag hittat för många år sedan. Det är så många år så att jag inte säkert minns var det var. Då jag anstränger mig så släpper hjärnan till "en gräsmatta där en smutsig ring ligger". Jag har brått och Bj. tycker inte jag ska ta upp den. Men jag gör jag det ändå.
Jag tror alltså att jag hittade den i Stockholm i kvarteret Pyramiden 1986 - men vågar inte sätta huvudet i pant på det.
Jag putsade av den och har kanske använt den vid några tillfällen. Men inte de senaste tjugo åren.
Men igår tog jag åter upp den och rengjorde den lite noggrannare. Jag tittade även med förstoringsglas och upptäckte stämplar. Det står BEH ett otydligt märke samt Z7. Det var ganske enkelt att hitta hallmärken för silver, guld och metall på nätet. Om jag förstått insturktionerna rätt så är BEH silversmeden och det otydliga märket kan vara STEriks huvudet för Stockholm samt Z 7 som är  1902.

Stenen är oigenomskinlig och ingen ädelsten , den skiftar till blått då den är blöt men har annars ett grått uttryck.

Är det någon som kan veta mer om ringen genom dessa upplysningar så vore jag glad.

Kommentarer

Anonym sa…
Jag okunnig i silversmide på alla sätt, men snygg ring är det.
Själv var jag till en liten butik där jag bor som saluförde ringar som var smidda av gamla silverteskedar, riktigt läckra faktiskt. Så har du någon gammal udda tesked i silver hemma så kan jag förmedla, dock har jag inte någon udda silversked, du o jag har inte föds med någon i munnen (ordspråk).

Louise
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.