Barbros gästabud II

Eftersom vädret med den ihållande, hårda och kalla nordanvinden inte inspirerade till några långpromenader beslöt jag mig för att äntligen besöka Sjöfartsmuseet i Mariehamn. Visst,  jag har besökt det många gånger förr men inte varit i de nya delarna. Det är något jag borde skämmas över. Men ofta då jag känner inspiration att gå på museum – så är det måndag - då de flesta museer i världen har stängt.

Men just nu finns det fler anledningar att besöka museet för där finns en ny spännande installation av Barbro Eriksson från Åland. Hon är kanske en av Ålands mest kända kvinnliga konstnärer – rätta mig om jag har fel. Det som är spännande med Barbro är att hon konstnärligt rör sig över olika genrer Hon jobbar med medier som akvareller (måleri) broderi, skulpterar,fotograferar. Men i samtliga av hennes arbeten hittar vi en medveten blick och en säker känsla för färg och form. 
Utställningen på sjöfartsmuseet heter gästabud II och kan ses ända till september.  Det är havet och vad havet har i sig och med sig som installationen handlar om. En ljudmatta av havsbrus omsluter verket medan vi betraktar alla strandfynd som Barbro hittat. Barbro har vandrat nära sitt hem på Herröskatan, Åland och strandfyndat. Mina tankar går till katalanska konstnären Antoni Tápais. Samma känsla för tingens berättelse  och samma känsla för havet.


Strandfynd samlade och lagda i havets färgskalor...blått, grönt , rosa...
där de tillsammans får ett nytt liv.

Kommentarer