Kulturbyn Vargata

 Den här lanthandeln – eller andelshandel som vi kallande den i min barndom – var den första affären som jag handlade i. Mamma skickade då och då iväg mig att handla några små varor som saknades i hemmet. Det kunde var jäst eller margarin eller mat till middagen. Ibland till och med salva till kospännarna då man mjölkade. Allt känns väldigt avlägset idag.

Vargata by har för mig varit centrum i Vårdö, och jag har mina första minnen från den byn eftersom vi bodde där då jag var mycket liten. Det är inte vilken by som helt utan den har en spännande historisk bagrund. Dessa stora hus kallas skeppargårdan - fler finns i byn - och uppfördes under den period som Åland var framgångsrik inom sjöfartsnäringen. Vårdö kommun tillhörde en av de ledande på Åland.






 Det bruna huset var skeppshandel och affär i början av 1900-talet och där arbetade författarinnan Sally Salminen som ung flicka.

Här syns det lilla söta huset där Sally växte upp tillsammans med sina syskon. Fler av dem blev författare och konstnärer.

Kommentarer

Gudars så vackert!
Pricken över idet hade varit om du hade haft bild på resterna från BlindAntons lilla hus eller det som finns kvar...stenfoten
fint du tycker det! Jo, det finns mer att utforska och skriva om i den byn. Och Blindanton ska nog få en berättelse här så småningom!