Tid som stannat

Är det någon av er som ännu minns den här modellen på telefon som syns nedan....eller som vet om en bensinmack som är  som hämtad från sången om Roy och Rogers Mack. Den macken som nyligen tråkigt nog brann upp.
foto:Eivor Lindström

Men i Mariehamn finns den numera berömda Edos mack som är en liten trästuga med skrivbord, telefon och en massa hyllor.Förr besökte jag den ofta då jag tankade vår Lada men sen kom självbetäningsmacken och vi glömde Edos.
Igår hade jag soppatorsk i gräsklipparen och då åkte jag omedelbart till Edo och fick påfyllning - då kom alla minnen från förr tillbaka. Det ska dock sägas att Edos inte är någon obekant mack utan den finns förevigad på film och har visats i tv och på filmfestivaler.


foto:Eivor Lindström
En gammal telefon från femtiotalet tjänar ännu från tiden då innehavarens far startade verkstaden - för det var en versktad från början. Idag kommer 15-åringarna på moped och beställer delar och kallar ägaren för Edo. Faktiskt så minns jag inte hans namn trots att jag känt honom i över 20 år.Jag minns dock hans mamma som satt i en stol inne i butiken och kallade mig för "sångerskan". 


foto:Eivor Lindström

Kassa-apparaten är av äldre slag men Edos har haft betalningsapparater sedan de blev möjligt. Ny teknik men gammal interiör. Besök Edos mack - det är värt - Edo tankar alltid bilen.

Kommentarer

Anonym sa…
Hej!

Det var en tid sen jag kommenterade din blogg, det har hänt en del ser jag. Det är verkligen roligt att du har tid och ork att fortsätta. Vårblommor, recensioner och nu senast Edos.... jo visst minns jag honom, åtminstone vagt. Det känns bra att allt inte försvinner och ersätts av kommersiella rörelser, ändå är jag inte någon "ruckelromantiker"

Louise
haha..kul att höra från dig...vi ses ju snart. Jag är på stugan men också på arvegården... Och också du minns Edus verkstad..det börjar bli länge sedan...Ha det gott!