Borgmästarn i Gamla Stan


på Borgmästarn
foto:Eivor Lindström

Medan Staffan gick på en casting till Acne i Gamla Stan sökte jag mig till en sober och trevlig liten pub och restaurang. Hade tänkt sitta på gatuserveringen men tyvärr började det regna lite smått och vinden kändes kall. Inne i restaurangen som heter Borgmästaren glimmade långa vita ljus i halvskummet där enstaka matgäster småpratade. Jag beställde något att dricka och fick betjäning av trevlig personal - en av killarna berättade att han gick på Calle flygarens teaterskola. Jag frågade om bysten av Hjalmar Branting och fick ett förvånat utrop om att "oj, det är inte många som vet vem det föreställer".. 
Någon borgmästare var nog inte socialdemokraten Branting men var däremot Sveriges stadsminister i början av 1920-talet, och innehade även finansminister- och utrikesministerposterna. Historiskt minns vi ålänningar honom för hans insatser för Ålands återförening med Sverige.
Men det var då. Nu är det kanske mest den stora mustachen som får folk att titta lite extra..





För att ytterligare knyta an till det starka bandet med Sveriges regerinsmakter finns - som på bilden - porträtt av Sveas kungar och Karl den XII likfärd. Halvt på allvar halvt på skämt.
Hur som hellt ett trevligt ställe  och nästa gång vill jag nog pröva deras mat.

Kommentarer